Dirigit a: persones interessades en el teatre, Teatre de Paper i el teatre d’objectes, dissenyadors, il·lustradors, narradors orals i estudiants d’aquestes branques.
26/27/28 de setembre de 2018.
Preu: 100€/80€ amb descomptes (*descompte per a estudiants, actors, titellaires, aturats, jubilats)
El taller s’impartirà a l’espai THE YES PLACE, c/Margarit 27, Bajo 1
DATA LÍMIT D’INSCRIPCIÓ: 15 DE SETEMBRE
Nombre màxim d’alumnes 12
+ INFORMACIÓ I INSCRIPCIONS: cursos@salafenix.com o 934 413 467
El Teatre de Paper sorgeix en les albors del segle XIX europeu, gràcies a la visió d’alguns impressors i jugueteros, els qui van decidir reproduir els grans teatres i vendre’ls com a objectes retallables per armar a casa. Les principals ciutats a Europa es van omplir de petits teatres de paper; les famílies jugaven i representaven les obres de moda en els salons casolans i aviat es va convertir en una tradició artística alternativa per als llargs hiverns. Amb l’auge del cinema i la televisió, a principis del segle XX, els impressors van deixar de produir i aquest art va caure en desús. No obstant això, gràcies a col·leccionistes, nous editors, dissenyadors, titellaires i actors, el Teatre de Paper ha reprès la tasca de permetre que la teatralitat i la imaginació es conjuguen per explicar històries de formes molt noves. Els escenaris de paper tradicionals han donat espai a originals mitjans escenogràfics, espais teatrals avantguardistes i noves dramatúrgies, on la tecnologia exerceix el seu propi paper, redissenyant un art centenari i convertint-lo en una meravella visual i dramàtica.
El Teatre de Paper és bàsicament un teatre de titelles i objectes fets principalment de paper, on els escenaris, telons i personatges són absolutament plans i es
controlen amb varetes, fils o manipulació directa amb les mans. Gairebé sempre el Teatre de Paper es presenta en formes molt petites, teatritos de menys d’un metre de boca escena i reduït a menys d’una hora de durada.
El Teatre de Paper representa una molt bona alternativa per produir espectacles visualment atractius i a un cost baix despertant i promovent la creativitat i la imaginació de qui l’observa i qui ho fa constituint-se com una manera diferent de veure el fet dramàtic, sintètic i intens.
Alain Lecuq, director de la companyia francesa Papier Theatre i gran mestre de l’especialitat, afirma que el Teatre de Paper és la combinació perfecta entre el teatre, els titelles i la narració oral.
Exemples diversos de Teatres de Paper: ENLLAÇ
Espectácle de Teatre de Paper DE LA VIDA SECRETA DE LOS GATOS a la Sala Fènix el 29 i 20 de setembre de 2018, 17h amb la cia Huellas en Venus.
Propòsits:
● Apropar els participants a la tècnica de teatre de paper com una forma de
creació i representació escènica.
● Que els participants explorin diverses formes dramàtiques aplicables al teatre de
paper, incloent narracions personals i locals.
● Que els participants experimentin amb materials diversos, basats sempre en
el paper, per crear objectes i espais de representació escènica.
● Els participants tindran la possibilitat d’integrar l’après en un muntatge
teatral col·lectiu, de 5 a 10 minuts de durada, i presentar-lo com un work in
progress.
Continguts:
Història del Teatre de Paper.
Materials i recursos.
El pensament artístic aplicat al Teatre de Paper.
La teatralitat dels espais en miniatura.
Adaptació i creació d’un text.
Producció i muntatge.
Manipulació d’objectes i representació.
Material que cal dur:
Caixes de cartró de mides diverses.
Paper blanc.
llapis,
Colors de fusta.
Marcadors de colors diversos.
Pintures acríliques de colors.
Tisores.
Cutters (navalla de tall).
Cinta adhesiva transparent.
Cola blanc o silicona líquid.
Varetes de fusta de mides diverses.
Fil cànem o qualsevol fil de fibra natural que sigui resistent.
Huellas en Venus
Mauricio Martínez
Actor, director, musicalizador y docente teatral. Realizó sus estudios teatrales en la Licenciatura en Literatura Dramática y Teatro de la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. De 2007 a 2013 fue director artístico de la compañía Facto Teatro, donde produjo, dirigió y actuó en cinco montajes de teatro de papel. Invitado a varios festivales internacionales, entre los que destacan los Rencontres Internationales de Theatres de Papier en Champagne, Francia; la 9a y 10a ediciones del Great Small Work’s International Toy Theater Festival en Nueva York, EUA; el Preetzer Papiertheatertreffen , en Alemania; el Festival Mondial des Theatres de Marionnettes, Charleville, Francia; y el Festival Internacional de Teatro de Papel de la Ciudad de México. Director de la Compañía Huellas en Venus, junto a Gerardo Castillo.Gerardo Castillo
Estudió Literatura Dramática y Teatro, en la UNAM, y Artes Escénicas en Barcelona. En 2010, la compañía A-tar puso en escena su nueva versión de un clásico griego: Medea y Jasón; estrenada en Concéntrica Artes Aplicadas (Tampico, Tamaulipas) y seleccionada para el Segundo Festival de Teatro de la Rendija (Mérida, Yucatán), así como para la XXXI Muestra Nacional de Teatro de Guadalajara, México. A partir de 2012, colaboró en el Primer Festival de Teatro de Papel en la Ciudad de México; hasta 2015, fue coordinador técnico del mismo. En 2013, ganó el Segundo Premio del Poetry Ocean State , en la rama de teatro, convocado por Etnias Magazine , Cuban C.A. y la Providence C. Library. Codirector de Huellas en Venus.Miguel Ángel Morales
Egresado de la Escuela de Iniciación Artística de Bellas Artes, estudió la carrera de Literatura Dramática y Teatro, en la UNAM. Con más de 40 montajes profesionales como actor en 28 años, destaca su participación en Palabras y Plumas, de Tirso de Molina, premio Best Supporting Actor, en el Festival Internacional del Drama del Siglo de Oro Español, de El Chamizal. Maneja diferentes técnicas de títeres: marioneta (títeres de hilos), títeres de varilla, bocones, guiñol, títeres improvisado. Ha participado tanto en festivales nacionales como internacionales en España, Francia, Alemania, Portugal, Japón, Corea del Sur, Perú, El Salvador y EUA. Desde 1994, coordina el grupo de teatro Los Habitantes de la Bodega.Ana Cordelia Aldama
Actriz y directora teatral con más de 24 años de trayectoria artística. Licenciada en Literatura Dramática y Teatro por la UNAM. Como actriz y directora ha participado en varios festivales nacionales e internacionales: Estados Unidos, Colombia, Argentina, Chile y Reino Unido (Casa Latin American Theatre Festival 2012, Londres); este último con el monólogo La periodista, trabajo actoral que le ha valido el reconocimiento de la crítica. Desde 2005 es productora y directora de la compañía Ánima Teatro .
Review Laboratori de Teatre de Paper.